Autohuur meer informatie

Op vakantie een auto huren voor 9 euro per dag, kan dat? Nee, natuurlijk niet, maar er werd de afgelopen maanden wel mee geadverteerd. Wie in is gegaan op dit aantrekkelijke aanbod, wacht ter plekke in het buitenland een onaangename verrassing. Om de huurauto mee te krijgen, moeten eerst allerlei extra kosten worden betaald, zoals verplichte verzekeringen. Weigeren is niet echt een optie, moe van de reis, met de kinderen aan de hand en ongeduldige klanten achter je in de rij.

De vakantieganger onrealistisch lage stunttarieven voorspiegelen is maar een van de klachten die de Consumentenbond heeft over autohuur in het buitenland. Nog stééds heeft, want na een groeiende klachtenberg beloofden vijf grote autoverhuurders een jaar geleden beterschap aan de Europese Commissie. Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt hebben van hun beloften nog maar weinig waargemaakt, constateerde de Consumentenbond onlangs. Wat zijn de belangrijkste problemen, en wat kun je er aan doen?

VERZEKERINGEN
Een van de beloften van de grote vijf was een transparanter onlineboekingsproces, met betere informatie over het eigen risico en optionele verzekeringen. Veel vooruitgang is er nog niet te noteren, vindt de Consumentenbod. Zo zijn de teksten vaak nog in het Engels. Dat is niet voor iedereen goed te volgen, terwijl duidelijkheid over de voorwaarden van groot belang is. In de huurprijs zitten namelijk wel alle basisverzekeringen, maar het eigen risico voor diefstal of schade kan oplopen tot wel duizend euro. Dat eigen risico kan met een extra verzekering (een waiver) worden verlaagd of afgekocht. Als je direct huurt bij een internationale of lokale autoverhuurder, dan kan dat afkopen of verlagen van het eigen risico vaak alleen ter plekke. Dat is niet handig, al was het maar vanwege de taal.

Tip van de Consumentenbond: bij sommige bemiddelaars huur je zonder eigen risico

Tip van de Consumentenbond: bij sommige bemiddelaars, zoals Sunny Cars en Economy Car Hire, huur je zonder eigen risico. Daar zijn ook de schades gedekt die doorgaans buiten alle verzekeringen vallen, zoals die aan de banden, de onderkant van de auto, spiegels en ruiten. Bij andere bemiddelaars moet je daarvoor bijbetalen. Als je vaker een auto huurt, is het al snel voordeliger om het eigen risico via een gespecialiseerde partij tijdelijk of doorlopend af te dekken.

Laat u verder bij het afhalen niet onder druk zetten. Let op onnodige extra’s die u mogelijk aangesmeerd worden, zoals een inzittendenverzekering; die zit vaak al in de reisverzekering. Vraag waar de verzekeringen precies voor zijn, probeer indien nodig telefonische bemiddeling in te roepen. Meld, als u anders de auto niet meekrijgt, dat u onder protest tekent en een klacht gaat indienen. Sowieso is het beter vooraf thuis de huurauto al te regelen. Dan kunt u de aanbieders rustig online vergelijken.

BRANDSTOF
Nog een belofte van de grote vijf: een verbeterd en transparant brandstofbeleid. Komt ook nog niet overal van de grond, waarschuwt de Consumentenbond. Let op instinkers als de ‘full-empty-policy’. Dan krijgt u een (vaak veel te dure) volle tank mee, terwijl u niks terugkrijgt bij het inleveren voor wat er nog in de tank zit. Kies een verhuurder die een vol-volbeleid hanteert. Neem voor de zekerheid foto’s van de brandstofmeter bij afhalen en terugbrengen, bewaar tankbonnetjes en noteer de kilometerstanden. Tank zo dicht mogelijk bij het inleverpunt.

NEPSCHADES
Tip: film of fotografeer bij het afhalen de auto vanuit alle hoeken

Ook beloofd: betere procedures voor voertuiginspectie. Huurders krijgen soms bij het terugbrengen van de auto (of na thuiskomst) een rekening voor schade die ze niet hebben veroorzaakt, een miniscuul krasje bijvoorbeeld. Tip: film of fotografeer bij het afhalen de auto vanuit alle hoeken. Laat eventuele beschadigingen meteen op het formulier aantekenen. Of laat bij het terugbrengen een medewerker een bewijs tekenen dat de auto geen beschadigingen heeft.

SPOOKAFSCHRIJVINGEN
De laatste belofte: consumenten krijgen de mogelijkheid bezwaar te maken tegen een schadeclaim, voordat een betaling wordt afgeboekt. Voor het huren van een auto is een creditcard nodig. In een op tien gevallen (volgens de Britse Consumentenbond) blijkt na thuiskomst dat er onterecht bedragen zijn afgeschreven. Maak bij verdachte transacties direct bezwaar bij de verhuurder en eventueel de bemiddelaar. Als dat niet werkt, maak dan met bewijzen bezwaar bij de creditcardmaatschappij. Bij Sunny Cars kan een auto gehuurd worden zonder creditcard. Dan kan er ook niks onterecht afgeschreven worden.

Overigens is de Consumentenbond naar toezichthouder ACM gestapt over de stuntprijzen als die van 9 euro per dag die autoverhuurders onterecht beloven. Dat is misleiding, vindt de bond, en moet dus worden aangepakt.